Ostrowianin próbował opanować wściekłych kaliszan

W środę wieczorem w Kaliszu odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące zaproponowanych czterech wariantów poprowadzenia linii kolejowej dużej prędkości na trasie Łódź – Kalisz – Poznań w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do hali OSiR przyszło kilkuset mieszkańców nie tylko Kalisza, ale także Błaszek czy województwa mazowieckiego. Atmosfera była napięta.

Organizatorami spotkania była spółka CPK. Za stołem zasiedli przedstawiciele biura projektowego z Poznania oraz pracownicy spółki CPK, a wśród nich ostrowianin Michał Kmiecik, pełniący funkcję koordynatora ds. konsultacji społecznych. Przyszło mu się wczoraj zmierzyć z rozgoryczonymi mieszkańcami, których plan powstania tej inwestycji może pozbawić rodzinnych domów.

Od początku inicjatywę chciał przejąć były poseł z Mazowsza (żółta czapka). Przekrzykiwał się z prowadzącym, ale dał się namówić na organizacyjny porządek. W jego ramach najpierw w dużym skrócie przedstawiono przebieg kolei dużej prędkości, a później każdy zainteresowany mógłby zabrać głos. Tłum skandował do prowadzącego „oddaj mikrofon!”.

Po chwili na salę przyjechała grupka z Błaszek (powiat sieradzki) z własnym głośnikiem i mikrofonem. Przez mieszkaniec województwa mazowieckiego zaczął przekrzykiwać się z prowadzącym co mogło zakończyć spotkanie, ale emocje zostały wystudzone.

Dwa z czterech wariantów zakładały, że kolej dużej prędkości wjedzie na dotychczasowy dworzec w Kaliszu. Spowodowałoby to wyburzenie około 100 domów. Nie trzeba dużej wyobraźni, żeby przewidzieć reakcje zamieszkujących je domów. Dwa pozostałe warianty przewidywały przejazd na południe od Kalisza i dalej na Pleszew.

Przedstawiciel CPK powiedział, że w ciągu doby przez Kalisz ma przejeżdżać 17 par pociągów Kolei Dużych Prędkości oraz 20 par pozostałych pociągów. Jednocześnie poinformowano, że w całym 2021 roku do pociągów z kaliskiego dworca wsiadło 1100 osób.

Protestujący przeciwko omawianym wariantom mówili, że bilety na Kolej Dużych Prędkości będą droższe od tych na pociągi intercity i nie będzie nimi zainteresowania. Z tego powodu nie powinno się realizować tej inwestycji. Przedstawiciel CPK powiedział jednak, że w Europie dąży się do ograniczania wjazdów autami do centrów miast i to ma spowodować wzrost zainteresowania kolejami dużych prędkości.

Pan Michał Kmiecik występował w czerwonej koszuli. Jego opanowanie można obejrzeć na poniższym filmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.